Vícerozměrné statistické metody - detail zprávy #531
Explorativní faktorová analýza dotazníku postojů učitelů vůči konceptu blended learning
Natálie Mikolášová, 03. 04. 2025
Data: Dotazník postojů učitelů vůči konceptu blended learning, Mikolášová, bakalářská práce
V práci se vyskytuje: EFA/PCA
Udělená slovní hodnocení
- Statisticky je práce zpracována kvalitně. Interpretace faktorů je většinou kvalitní, u problematických faktorů (např. F4) je přiznána slabá interpretovatelnost. Stanovení počtu faktorů je správně podloženo jak sutinovým grafem, tak paralelní analýzou. Za mě hezká práce.
- Silné stránky: Pečlivě provedená faktorová analýza dotazníku s reálným vzdělávacím vzorkem (N = 334). Použita rotace Varimax, doplněna o KMO a Bartlettův test, přehledně zpracované tabulky nábojů a komunality. Vytvořeno pět faktorů, z nichž většina má jasný psychologický význam a jsou dobře popsány. Limity: Některé faktory jsou obtížně interpretovatelné nebo nekonzistentní, jeden zcela bez sjednocujícího významu. Chybí reliabilita škály a návrh na další validaci dotazníku (např. CFA, test-retest)
- U některých faktorů obtížnější interpretace, ale práce to sama přiznává, závěry korektní. Velmi přehledné, barevné tabulky, celkově moc hezká práce.
- ve zprávě nebyly zmíněny žádné reverzní položky, avšak z jednotlivých položek to vypadá, že tam nějaké jsou - otázkou je zda s tím autor počítal nebo položky nejsou otočené - říkám si jestli by nebylo vhodnější použít metodu hlavní osy
- Je fajn, že autor přidal grafy, mnohem lépe se to čte.